Afgelopen week heeft de Spaanse regering groen licht gegeven voor de belangrijkste fusie op de telecommarkt van de laatste jaren. Orange España en MásMóvil worden een bedrijf. Daarmee verliest Telefónica de status van marktleider in eigen land en boegbeeld voor de heel sector.
Telefónica is bijna twee decennia een lichtend voorbeeld geweest voor alle telecombedrijven in de Westerse wereld. Het bedrijf was altijd een van de “peers” waaraan men zich spiegelde. Acquisitiebeleid maar ook saneringen werden overal gerechtvaardigd door te wijzen naar de Spaanse gigant.
Daar was ook wel reden voor, want het bedrijf wist zich in betrekkelijk korte tijd te positioneren als innovatief, marktgeoriënteerd en (voor een voormalig staatsbedrijf) behoorlijk flexibel. Tel daarbij het voordeel van een gigantische potentiële footprint in zowel Noord als Zuid Amerika.
ITchannelPRO lezers zullen ook bekend zijn met de footprint van de Spaanse gigant in Europa. Het heeft indertijd de Duitse activiteiten van KPN overgenomen, waarbij de Nederlanders 3,7 miljard Euro verlies in de boeken opnamen.
Op de Britse markt is het voor de helft eigenaar van Virgin Media O2. Naast deze twee bekende deals heeft het bedrijf een joint venture voor de Franse markt en enkele cloud en IT bedrijven elders in Europa. Kortom een indrukwekkend portfolio, een boegbeeld en ijkpunt voor de sector.
Dat beeld zal nu moeten worden bijgesteld. Telefónica verliest door de fusie op de thuismarkt voor mobiele communicatie de nummer 1 positie. De afstand met de nieuwe leider is ook niet gering, 27,1 procent tegenover opgeteld 42,2 procent (2023 cijfers).
De marketing- en inkoopkracht van de nieuwe leider zal grote werking hebben. Tegen de tijd dat de twee bedrijven zijn gevoegd zal Telefónica alle zeilen moeten bijzetten. Alleen al daarom zullen voor analisten en concurrenten op een andere manier naar het bedrijf gaan kijken. Het was altijd bestuderen hoe de leider op de Spaanse telecommarkt de positie nationaal en internationaal verder uitbouwt, omgaat met innovaties en de kosten onder controle houdt. Dat wordt nu kijken hoe de nummer twee de strijd aangaat met de zoveel grotere marktleider.